Život

Kako je došlo do tragične nesreće na A3? Umor i brzina smrtonosni koktel

Autor: 035portal Datum objave: 28.07.2023. u 20:00


Ova tragedija frapantno podsjeća na nesreću u kojoj je 2007., na istoj lokaciji autoceste A3, također u velikom njemačkom SUV-u (Volkswagen Tuareg), pri silovitom naletu na stražnji dio tegljača, poginuo Toše Proeski.

 

Umor je jedan od najvećih uzročnika teških nesreća, opasniji od alkohola i mobitela. Kad vozač, čak i nakratko, zaspi za volanom, automobil nastavlja kretnju bez ikakve kontrole, može naletjeti na vozilo ispred, udariti u zaštitnu ogradu, sletjeti s autoceste…

 

Tragična nesreća koja se prijenekoliko dana dogodila na autocesti A3, u blizini autoceste Nove Gradiške, kilometar i pol nakon odmorišta Dragalić, na južnom traku, kad je vozač BMW-a X5 silovitom brzinom naletio na tegljač, koji je vozio desnom voznom trakom, pričem su dvije osobe poginule, a tri teško ozlijeđene, pokazala je poznate probleme našeg cestovnog prometa:

  1.  
  2. Mala izvjesnost kažnjavanja
  3. Velik udio umornih vozača u tranzitnom, poslovnom i turističkom prometu
  4. Premale kazne za prekoračenje brzine

 

Na hrvatskim autocestama možete nekažnjeno voziti brzinom od 160 km/h po brzinomjeru, što je najviše 155 km/h realnih. Kad se od toga odbije 10 posto tolerancije mjerenja (10 km/h do 10 km/h i 10 posto iznad 100 km/h), ostaje 139,5 km/h, a po članku 54. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, prekoračenje brzine do 10 km/h, izvan naselja se ne kažnjava.

 

Ako vozite 180 km/h po brzinomjeru, riskirate kaznu, uz minimalnu izvjesnost kažnjavanja, od 60 eura, odnosno 30 eura (!), ako platite odmah ili u roku od tri dana. Ako vozite 200 km/h, riskirate kaznu, od 260 eura, odnosno 130 eura za plaćanje na licu mjesta. Ali, rizik da ćete platiti kaznu u noći, na hrvatskoj autocesti, ako usto gledate da vas ne prati neka brza limuzina srebrne ili tamne boje, jednaka je riziku da će vas pogoditi meteorit.

 

To je dobro znao turski vozač masivnog i moćnog SUV-a BMW X5, koji je vjerojatno, na dugom i ravnom dijelu autoceste bez, realno, ikakvih kontrola brzine, vozio punim gasom, najmanje 220 km/h, možda i s potporom tempomate te se, zbog bog umora i/ili sna punom brzinom, prednjim desnim dijelom zabio u stražnji lijevi dio tegljača. Budući da je riječ o premium vozilu novije generacije sigurno je imao sustav autonomnog kočenje.

 

No, taj sustav nije svemoguć i ako je SUV ukupne mase 2,5 tona, punom brzinom ušao u putanju tegljača koji je voznom trakom autoceste vozio 90 km/h, sustav AEB je, samostalnim aktiviranjem maksimalnog kočenja, zbog velike kinetičke energije, najmanje 190 do 200 km/h. To je, po našoj procjeni bila brzina kojom je zahuktali bavarski SUV naletio na stražnji dio tegljača.

 

Pritom je važno uočiti da razlika u brzinama vozila, koja je bila oko 100 km/h, ne znači da je udar bio kao da je tom brzinom BMW X5 naletio na tegljač. Kinetička energija ovisi o kvadratu brzine te je udarac SUV-a brzinom 190 km/h u tegljač koji vozi 90 km/h usporediv s udarcem SUV-a brzinom od 167 km/h u zaustavljeni tegljač. To pokazuju mehaničke posljedice sudara (stupanj oštećenja) i samo su izvrsne sigurnosne značajke BMW-a X5 spriječile da svih pet osoba u njemu ne poginu.

 

Tragičnu nesreću je, sasvim izvjesno izazvao turski vozač masivnog sportskog SUV-a, koji je, želeći u jednom ciklusu iz zapadne Europe stići u Tursku, umoran, autocestom A3, kasno noću, vozio punom brzinom, dobro znajući da je rizik da će biti uhvaćen u teškom prometnom prekršaju, i kažnjen, zanemariv.

 

Vjerojatno je vozio uz potporu tempomata, kratkotrajno je izgubio pozornost nad upravljanjem zbog ‘mikrosna’, a možda je umoran surfao na mobitelu, te naletio na tegljač koji je brzinom od 90 km/h vozio voznom trakom. To je, nažalost obrazac vožnje mnogih turskih vozača, koji u jednom ciklusa (bez noćenja radi odmora) žele stići iz zapade Europe u Tursku.

Ova tragedija frapantno podsjeća na nesreću u kojoj je 2007., na istoj lokaciji autoceste A3, također u velikom njemačkom SUV-u (Volkswagen Tuareg), pri silovitom naletu na stražnji dio tegljača, poginuo Toše Proeski.

 

Glavna pouka ova nesreće je da moramo povećati izvjesnost kažnjavanja na našim cestama i autocestama. Sasvim izvjesno, kroz Njemačku, Austriju i Sloveniju, zlosretni i neodgovorni turski vozač vozio je obazrivije, ali, kad je ušao u Hrvatsku – pun gas i tempomat podešen na maksimalnu brzinu. Tko zna koliko puta je tako već prošao kroz Hrvatsku i da sinoć oko 22:55 na autocesti A3 kod Nove Gradiške, nije naletio na tegljač, ne bi bio kažnjen.

 

To se može pomoći postavljanjem radarskih kamera koje evidentiraju sve najteže prekršaje – preveliku brzinu, preveliki razmak, prolaske kroz crveno svjetlo, korištenje mobitela, nevezivanje sigurnosnim pojasom… Novi sustav nadzora prometa na autocestama MUP, u suradnji s HAC-om treba nadograditi kako bi se svi evidentirani prometni prekršaji procesuirali, prema Zakonu o sigurnosti cestovnog prometa. Tada bi strani vozači u prolasku kroz Hrvatsku, da je ‘game over’ i da na našim autocestama moraju voziti propisanom brzinom. Tada bi se i rizik stradavanja zbog umora znatno smanjio.

 

Usto treba povećati kazne za prekoračenje brzine i dokinuti anomaliju da je ograničenje brzine na autocesti 130 km/h, a da se temeljem članka 54. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, ograničenje brzine do 10 km/h, ne kažnjava?! Dakle, realno ograničenje brzine je 140 km/h.

Usto, u situaciji kad tehnologija omogućava mjerenje brzine s preciznošću u promilima, apsurdno je da ki dalje imamo toleranciju policijskog mjerenja brzina 10/10 (10 km/h do 100 km/h i 10 posto iznad 100 km/h).

Uzevši jedno i drugo u obzir, našim autocestama bi se nekažnjeno moglo voziti brzinom (po brzinomjeru), od 140 km/h, umjesto 160 km/h. Zo bi doprinijelo sigurnosti (manje nesreća), energetici (manja potrošnja goriva) i ekologiji (manje štetnih plinova i buke).

SAVJETI ZA SPRJEČAVANJE UMORA U VOŽNJI

 

Umor i pospanost u vožnji iznimno su opasni, pogotovo na autocesti, gdje se razvijaju velike brzine i zato se tijekom vožnje ne smijete “hrvati’ sa snom”. Najgore je razmišljati “još malo pa ću stići”, jer se najteže nesreće događaju i u posljednjim kilometrima vožnje.

 

San tijekom upravljanja automobila dolazi iznenada i dostatno je nekoliko sekundi sklopiti oči da izazovete nesreću. Najvažniji je na put krenuti odmoran, a ako ste umorni, najdjelotvornije sredstvo je san. Razgibavanje, kratka šetnja, kava, energetski napici pomažu kratkotrajno i potom nastupa još veći umor i rizik sna.

 

Najučinkovitije pomaže da stanete na ugibalištu, zamolite putnike da napuste vozilo i odspavate pola sata. Potom vozite dok ponovno ne osjetite umor. Za umor, jedini pravi i učinkoviti recept je – odmor, a najvažnije je na put krenuti odmoran.

 

Ako ste umorni, odgodite put, ništa nije važno kao sigurnost vas i ostalih sudionika u prometu, koje gubitkom kontrole uslijed umor možete ugroziti. Brojni su “recepti” za svladavanje umora, ali je većina od njih nedjelotvorna. Poneki su čak i opasni! Što je korisno, što nekorisno, a što štetno? Jedini pravi i dokazano učinkoviti recept je – odmor.

 

VAŽNI SAVJETI

 

• najvažnije je na put krenuti potpuno odmoran, ako ste umorni, otkažite put. Ništa nije važno ka sigurnost.
• krećete li rano ujutro večerajte lagano, ne zamarajte se televizijom, a prije spavanja dobro se istuširajte.
• ako krećete u jutro pojedite kvalitetan, ali ne obilan doručak. Tijekom puta izbjegavajte tešku hranu, a pijte negazirana pića.
• izbjegavajte lijekove prije polaska, posebice protiv tjeskobe, alergija, visokog tlaka, dijabetesa, jer mogu djelovati uspavljujuće.
• ako vas je umor potpuno svladao, zaustavite se i malo odspavajte. Dovoljno je nekoliko minuta sna da vam se povrati svježina za iduću etapu.
• svakih stotinjak kilometara vožnje dobro je napraviti pauzu, malo se prošetati i razgibati.
• cigareta vas neće razbuditi, a u zadimljenoj ćete se kabini još više umarati.
• govorni program može vas održavati budnim, ali tiha i lagana glazba može vas uspavati.
• otvorite malo prozor, jer hladan zrak osvježava. Povremeno se osvježite papirnatim maramicama.
• ni u kom slučaju nemojte brzo vozili kako biste što prije došli do kreveta. Umoran i pospan vozač ima usporene reakcije.
• kava i čaj imaju kratkotrajan učinak. Pomoći će vam da prebrodite krizu ali nemojte pretjerivati.
• potpuno izbjegavajte alkohol, jer pojačano djeluje na umorni organizam.
• izbjegavajte stimulativna sredstva i energetske napitke, jer imaju nepredvidiv utjecaj, a ponekad izazivaju i razdražljivost, što može biti štetno u vožnji.

 

izvor:Radio NG

 


Od sutra prometna ‘glavobolja’ u Brodu: ovo su detalji
Radar
Od sutra prometna ‘glavobolja’ u Brodu: ovo su detalji

Slavonski Brod – Od srijede, 13. kolovoza 2025. godine, stanovnici Slavons...

12.08.2025. u 20:30

Kako vidjeti Suze sv. Lovre? Meteorski pljusak dolazi ovog tjedna
Zabava
Kako vidjeti Suze sv. Lovre? Meteorski pljusak dolazi ovog tjedna

Zaljubljenike u noćno nebo i ove godine očekuje jedan od najspektakularnijih sve...

11.08.2025. u 20:00

Hoće li ovogodišnje Novogradiško glazbeno ljeto nadmašiti sva očekivanja?
Zabava
Hoće li ovogodišnje Novogradiško glazbeno ljeto nadmašiti sva očekivanja?

NOVA GRADIŠKA – Za nekoliko dana, točnije u četvrtak, 14. kolovoza,...

11.08.2025. u 16:00

Hoće li Thompson zapjevati i u Vukovaru?
Događanja
Hoće li Thompson zapjevati i u Vukovaru?

Nakon što je Marko Perković Thompson ovog ljeta okupio više od pol...

11.08.2025. u 08:00

U Mucvanju k'o u malom Beču
101 brodska priča Zvonimira Toldija
U Mucvanju k'o u malom Beču

  Netočna je tvrdnja brodskog kroničara Josipa Joze Koprivčevića da ulice...

10.08.2025. u 20:00

Učenici sada vježbaju na stroju vrijednom tisuće eura
Škola
Učenici sada vježbaju na stroju vrijednom tisuće eura

Industrijsko-obrtnička škola Slavonski Brod dobila je vrijedno pojačanje...

09.08.2025. u 14:00

Poloj dobio ´čistu peticu´
Servisne informacije
Poloj dobio ´čistu peticu´

Nakon posljednjih laboratorijskih analiza, koje su provedene 6. kolovoza 2025. g...

08.08.2025. u 19:54

Nalog za rušenje izdan još 2024. – gdje je zapelo? Kome odgovara status quo u Oriovcu?
Priče
Nalog za rušenje izdan još 2024. – gdje je zapelo? Kome odgovara status quo u Oriovcu?

ORIOVAC – Šest mjeseci nakon što je 035portal razotkrio afer...

08.08.2025. u 12:00

Ni noći više nisu svježe: Tropske temperature i nakon zalaska sunca
Radar
Ni noći više nisu svježe: Tropske temperature i nakon zalaska sunca

Iako je početak kolovoza tradicionalno rezerviran za visoke temperature, ono &sc...

08.08.2025. u 08:00

J*bote, kol’ko nas ima!
Radar
J*bote, kol’ko nas ima!

Dragi naši čitatelji, prijatelji, suradnici, kolege i susjedi, 035 porta...

07.08.2025. u 18:00

Došao mu prijetiti na kućni prag pa ga kasnije napao u policijskoj postaji
Radar
Došao mu prijetiti na kućni prag pa ga kasnije napao u policijskoj postaji

OKUČANI, 06. kolovoza- Slučaj brutalnog premlaćivanja maloljetnog mladića i njeg...

07.08.2025. u 12:00

Tradicionalna regata u Dolini ponovno spojila branitelje i mještane
Događanja
Tradicionalna regata u Dolini ponovno spojila branitelje i mještane

DOLINA, 5. kolovoza 2025. – U povodu Dana pobjede i domovinske zahvalnosti...

06.08.2025. u 18:00

Brođanin pogrešno osuđen za ratni zločin – lažni svjedok sve priznao
Priče
Brođanin pogrešno osuđen za ratni zločin – lažni svjedok sve priznao

"Zbog svoje savjesti i iskazivanja istine" – tim je riječima Borko Trivuno...

06.08.2025. u 16:00

Brođani dostojanstveno obilježili 30. obljetnicu ´Oluje´
Događanja
Brođani dostojanstveno obilježili 30. obljetnicu ´Oluje´

Povodom Dana pobjede i domovinske zahvalnosti, Dana hrvatskih bran...

06.08.2025. u 08:00

´Crvena kuća´ i njen graditelj
101 brodska priča Zvonimira Toldija
´Crvena kuća´ i njen graditelj

„CRVENA KUĆA“ I NJEN GRADITELJ U obitelji Kovačević se prepričavalo...

05.08.2025. u 20:00

Obuka kakvu Europa tek uvodi –  Nova Gradiška već primjenjuje
Priče
Obuka kakvu Europa tek uvodi – Nova Gradiška već primjenjuje

U vremenu kada energetska tranzicija postaje globalni imperativ, vodik sve snažn...

04.08.2025. u 18:00

;