U vremenu kada energetska tranzicija postaje globalni imperativ, vodik sve snažnije ulazi u fokus kao ključno alternativno gorivo budućnosti. Njegov potencijal u dekarbonizaciji prometa i industrije gotovo je neosporan, no s tehnološkim napretkom dolaze i nove, dosad nepoznate opasnosti – osobito za one koji prvi izlaze na teren u izvanrednim situacijama. Među onima koji se bave upravo tim izazovima je i Tomislav Orlovac, magistar inženjerstva sigurnosti i zapovjednik Javne vatrogasne postrojbe Nova Gradiška.
Orlovac je autor stručnog rada na temu sigurnosnih aspekata vodikovih tehnologija, a nedavno je o toj temi održao i predavanje pred kolegama iz struke. U svom radu analizira fizikalno-kemijska svojstva vodika, njegovu primjenu, skladištenje te predlaže konkretne mjere zaštite i vatrogasne taktike za budućnost.
Vodik je, pojašnjava Orlovac, bezbojan, bez mirisa i bez okusa, što u slučaju curenja otežava njegovo uočavanje bez sofisticiranih detektora. Njegova zapaljivost je visoka, a pri koncentraciji u zraku između 4 i 75 posto stvara eksplozivnu smjesu. Plamen koji nastaje pri sagorijevanju gotovo je nevidljiv, što dodatno komplicira spašavanje i gašenje požara.
– Rukovanje tekućim vodikom posebno je rizično jer se skladišti na ekstremno niskim temperaturama, do minus 253 stupnja Celzijeva. U dodiru s kožom ili neprikladnim materijalima izaziva kriogene ozljede, a metalne komponente postaju krtije i podložnije pucanju. Usto, vodik pospješuje koroziju i dugoročno narušava stabilnost sustava – istaknuo je Orlovac.
Nove tehnologije, poput vozila s gorivnim ćelijama, već su prisutne u cestovnom, željezničkom, pomorskom pa čak i zračnom prometu. To znači da se i vatrogasne službe moraju pripremiti na moguće prometne nesreće u kojima će biti uključena vozila s vodikovim pogonom. Takve intervencije zahtijevaju potpuno novi pristup. Prepoznavanje rizika od eksplozije, BLEVE efekta, nevidljivih plamenova i ispuštanja vodika pod visokim tlakom, koji može doslovno rezati ljudsku kožu, postaje nova svakodnevica interventnih službi.
Orlovac u svom radu donosi niz preporuka koje bi u budućnosti trebale postati standardni dio obuke i postupanja. Naglašava važnost specifičnog pristupa nesreći, korištenje termalnih kamera, kontrolu požara rashlađivanjem okolnih površina, izbjegavanje izravnog mlaza vode u osjetljive dijelove spremnika i, što je osobito važno, uzemljenje opreme i osoblja radi izbjegavanja statičkog elektriciteta.
– Edukacija mora ići u korak s razvojem tehnologije. Teorijska znanja, tehničke simulacije, pa čak i korištenje virtualne stvarnosti – sve to vatrogascima može pomoći da budu spremni na izazove koje donosi nova era goriva. Ne možemo si dopustiti da nas iznenadi ono što se već događa – poručio je Orlovac.
Sigurnost ne počiva samo na znanju, već i na odgovarajućoj zaštitnoj opremi. U svom radu posebno upozorava na važnost standardizacije osobne zaštitne opreme (OZO) prema europskim normama poput EN 469 za odjeću i EN 136 za respiratore. Također savjetuje izbjegavanje sintetičkih materijala poput najlona, koji mogu izazvati stvaranje statičkog naboja u trenucima kad to može biti kobno.
Uspoređujući električna vozila (EV) s onima na vodik (FCEV), Orlovac zaključuje da obje tehnologije imaju svoje rizike. Električna vozila nose opasnost visokonaponskih baterija, dok FCEV vozila zahtijevaju znanje o visokotlačnim sustavima i nevidljivim požarima. S obzirom na to da se infrastruktura za vodik još uvijek razvija, a vrijeme punjenja i doseg čine ga ozbiljnim konkurentom klasičnim gorivima, njegovo širenje samo je pitanje vremena.
– Energetska budućnost može biti čista i učinkovita, ali neće biti sigurna bez onih koji su spremni intervenirati. Naši vatrogasci moraju biti ne samo opremljeni, nego i informirani. Budućnost je već tu, i zahtijeva od nas da budemo korak ispred – zaključio je Orlovac.
Njegov doprinos u stručnom smislu još je jedan dokaz da Nova Gradiška ima ljude koji prate trendove, ali i razmišljaju o tome kako ih učiniti sigurnima za zajednicu.
Udruženje obrtnika Nova Gradiška ovih je dana odalo poseb...
13.12.2025. u 20:00
Nakon što je Grad zbog aktiviranog klizišta u Ulici Brlićev put bi...
13.12.2025. u 16:00
Dok se o prometnoj povezanosti Slavonije godinama govori uglavno...
13.12.2025. u 08:00
U prostoru Gimnazije Matija Mesić danas je održan GMM FEST(IVAL)...
12.12.2025. u 20:00
Slavonija se i ove godine našla na neslavnom vrhu hrvatsk...
12.12.2025. u 17:30
Slavonskobrodska zima ne bi bila potpuna bez dječjeg smijeha i prvih hrabrih kor...
12.12.2025. u 15:00
Zalihe krvi i krvnih pripravaka svih krvnih grupa u posljednjim su danima dosegn...
12.12.2025. u 12:30
Blagdanska atmosfera sinoć je ispunila Matičević centar, gdje je udruga BrodWine...
12.12.2025. u 10:00
— U prvi tren mislili smo da su to čagljevi iz Bosanskog Broda, često se z...
12.12.2025. u 07:30
U sklopu projekta „PanonSTEM“, nastavlja se provedba bogatog program...
11.12.2025. u 17:30
U sklopu projekta „PanonSTEM“, nastavlja se provedba bogatog program...
11.12.2025. u 17:30
U Slavonskom Brodu zauvijek je utihnuo glas čovjeka koji je desetljećima bio jed...
11.12.2025. u 15:00
U Slavonskom Brodu ponovno se aktiviralo klizište – ovaj put na pod...
10.12.2025. u 20:00
U istočnom Kazamatu Tvrđave Brod jučer je svečano otvorena Kuća Djeda Božićnjaka...
10.12.2025. u 17:30
Zbog izvođenja radova izvanrednog održavanja, Hrvatske ceste donijele su odluku...
09.12.2025. u 20:00
Slavonski Brod danas je dobio novu Gradsku ljekarnu na jednoj od najreprezentati...
09.12.2025. u 15:00