ZAGREB/SLAVONSKI BROD – Hrvatska od 2026. godine ulazi u novu eru naplate cestarina. Naplatne kućice, koje su desetljećima bile sinonim za vožnju autocestama, odlaze u povijest. Umjesto zaustavljanja i plaćanja na izlazima, sustav će funkcionirati po principu slobodnog protoka – kamere i uređaji u vozilima evidentirat će svaki prolazak, a vozačima će se iznos automatski skidati s računa.
Prema najavama Hrvatskih autocesta (HAC) i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, cestarina će se ubuduće plaćati putem ENC uređaja ili automatskog očitanja registarskih oznaka. Gotovina, kao način podmirenja, nestaje s autocesta – ali ostaje mogućnost da korisnici unaprijed nadoplate ENC ili račun povezan s registarskom oznakom na prodajnim mjestima poput benzinskih postaja i ureda koncesionara.
Najveće promjene očekuju vozače teretnih vozila i motocikala: za njih će ENC postati obvezan. Hrvatska se tako usklađuje s europskim pravilima prema kojima vozila trebaju imati uređaj koji funkcionira na cijelom kontinentu.
– Sustav će koristiti mikrovalnu tehnologiju na frekvenciji 5,8 GHz te kamere za prepoznavanje registarskih oznaka. To znači da više neće biti čekanja na naplatnim kućicama, ali će građani morati prethodno prijaviti vozilo i način plaćanja – pojasnio je ministar prometa Oleg Butković.
Građani, barem prema prvim reakcijama, pozdravljaju ideju brže vožnje bez gužvi, ali izražavaju bojazan da bi novi sustav mogao poskupjeti korištenje autocesta.
– Dobro je da neće biti zastoja, ali bojim se da će nas vožnja stajati znatno više nego sada – komentirao je jedan od vozača.
Više od 200 portala s kamerama i 140 traka za brzu registraciju vozila tek je dio projekta koji HAC najavljuje.
– Najveći izazov ovog modela je njegova tehnološka složenost. Za razliku od vinjeta, gdje se kontrola može vršiti povremeno, ovdje kamera mora snimiti svako vozilo da bi se naplata izvršila. Sustav je zato skuplji i zahtjevniji – istaknuo je Marko Ševrović, profesor na zagrebačkom Prometnom fakultetu.
Nacrt zakona kojim se regulira nova naplata trenutačno je u javnom savjetovanju i otvoren do 15. listopada. Riječ je o projektu predviđenom Nacionalnim planom oporavka i otpornosti, a cilj je uspostaviti jedinstvenu elektroničku naplatu na svim autocestama u Hrvatskoj, uz smanjenje operativnih troškova i veću protočnost prometa.
Ako sve bude teklo prema planu, od 2026. autoceste u Hrvatskoj više nikada neće izgledati isto – bez rampi, čekanja i gotovine, ali s kamerama koje neće propustiti nijedan prolazak.
Udruženje obrtnika Nova Gradiška ovih je dana odalo poseb...
13.12.2025. u 20:00
Nakon što je Grad zbog aktiviranog klizišta u Ulici Brlićev put bi...
13.12.2025. u 16:00
Dok se o prometnoj povezanosti Slavonije godinama govori uglavno...
13.12.2025. u 08:00
U prostoru Gimnazije Matija Mesić danas je održan GMM FEST(IVAL)...
12.12.2025. u 20:00
Slavonija se i ove godine našla na neslavnom vrhu hrvatsk...
12.12.2025. u 17:30
Slavonskobrodska zima ne bi bila potpuna bez dječjeg smijeha i prvih hrabrih kor...
12.12.2025. u 15:00
Zalihe krvi i krvnih pripravaka svih krvnih grupa u posljednjim su danima dosegn...
12.12.2025. u 12:30
Blagdanska atmosfera sinoć je ispunila Matičević centar, gdje je udruga BrodWine...
12.12.2025. u 10:00
— U prvi tren mislili smo da su to čagljevi iz Bosanskog Broda, često se z...
12.12.2025. u 07:30
U sklopu projekta „PanonSTEM“, nastavlja se provedba bogatog program...
11.12.2025. u 17:30
U sklopu projekta „PanonSTEM“, nastavlja se provedba bogatog program...
11.12.2025. u 17:30
U Slavonskom Brodu zauvijek je utihnuo glas čovjeka koji je desetljećima bio jed...
11.12.2025. u 15:00
U Slavonskom Brodu ponovno se aktiviralo klizište – ovaj put na pod...
10.12.2025. u 20:00
U istočnom Kazamatu Tvrđave Brod jučer je svečano otvorena Kuća Djeda Božićnjaka...
10.12.2025. u 17:30
Zbog izvođenja radova izvanrednog održavanja, Hrvatske ceste donijele su odluku...
09.12.2025. u 20:00
Slavonski Brod danas je dobio novu Gradsku ljekarnu na jednoj od najreprezentati...
09.12.2025. u 15:00